Zet je roze bril af!

Ik kom ze wekelijks tegen, mensen die overtuigd zijn dat ze weten wie ze zijn, waar ze goed in zijn en wat ze willen. Maar wanneer ik doorvraag, blijkt dat ze dit minder goed weten en minder goed kunnen verwoorden dan ze eerst dachten. Het lijkt wel een schande om niet heel goed te weten wie je bent. 

Ik zie dat mensen een soort van roze bril opzetten wanneer het gaat om hun zelfkennis. Hoe zit dat bij jou? Heb je, toen je begon met werken, voldoende tijd genomen om jezelf te onderzoeken? Of ben je direct aan de slag gegaan en is het alweer een tijd terug dat je je ambitie op een rij hebt gezet?

In onze trainingen merk ik keer op keer dat wanneer deelnemers de tijd nemen om zichzelf goed in kaart te brengen, het directe gevolg is dat ze meer energie uit hun werk halen en er veel meer kansen om hun heen ontstaan, simpelweg doordat ze weten waarin ze uitblinken.

Roze bril

‘Ik weet wel wat ik kan, wie ik ben en wat ik wil. Ik ken mezelf heus wel’.

Dit is de roze bril waar veel mensen doorheen kijken. Misschien herken je de roze bril wel. Ik zou het heel logisch vinden wanneer je dit helemaal niet zo goed weet of kan verwoorden. Wanneer sta je tenslotte heel uitgebreid stil bij wie je bent, wat je allemaal gedaan hebt, wat je kan en wat je wilt? Misschien heb je wel eens een persoonlijkheidstest gedaan, maar dat is niet het inzicht en de kennis die ik bedoel.

Wanneer de noodzaak er niet is om jezelf uitgebreid te onderzoeken, doe je het niet. En natuurlijk weet je wel iets over jezelf, maar in de praktijk zie ik dat dit vaak te weinig is om jezelf te onderscheiden in je werk. Juist dít is de basis om vorm te geven aan je carrière. Maar de roze bril zorgt ervoor dat de basis, het fundament van waaruit jij werkt, wordt overgeslagen.

Als je een smartphone gaat kopen, heb je een aantal wensen waar deze smartphone aan moet voldoen. Als de verkoper je vertelt dat je met een bepaald type kan bellen, sms’en en internetten, dan weet je eigenlijk nog niets. Dat is wat je op z’n mist mag verwachten van een smartphone en dus wil je meer weten. Bij hoe jij in je baan staat is dat niet veel anders, wat mag je van jezelf als extra verwachten en waar kan je omgeving op rekenen.

Plat gezegd ben jij het ‘product’ in je werk. Wil je dat iemand met jou in zee gaat, dan moet jij jezelf goed kennen en concreet weten wat jij bijdraagt. Een coach die goed kan luisteren, een verpleegkundige die zorgzaam is en een boekhouder die nauwkeurig werkt vallen in dezelfde categorie als een smartphone waar je mee kan bellen, internetten en sms’en.

Negativiteit voert de boventoon

Wanneer je geen plezier meer hebt in je werk, ligt de nadruk op dat wat je niet goed hebt gedaan, niet goed genoeg kan en niet leuk vindt. Ga je van daaruit werken, dan voeren deze negatieve gevoelens de boventoon. Tel daar bovenop de afwijzingen wanneer een mooi project aan je neus voorbij gaat of je promotie niet doorgaat. Probeer dan nog maar eens positief te blijven over jezelf, zonder dat je de tijd neemt om stil te staan bij je unieke eigenschappen en kwaliteiten.

Veel werknemers raken het geloof in zichzelf kwijt in de functie die ze uitoefenen. En dat snap ik, want om jezelf goed te ontplooien en alles uit jezelf te halen heb je geloof nodig in jezelf en in wat je kan.

Je gaat je energie effectief inzetten, wanneer jij helder kan omschrijven wie jij bent, wat je kunt en wat je wilt. Met zelfvertrouwen en focus bouw jij je profiel op, bepaal je je strategie en leg je contact met de juiste mensen.

Herken je dit?

Of je dit herkent is natuurlijk een enge vraag. Ik schets het vrij zwart-wit en dikke kans dat je vindt dat je ergens in het midden zit. Maar zet je roze bril af! Alleen als je voor de volle 100% je overtuigingen wilt bijstellen gaan er dingen veranderen.

Kom in actie en ga weer geloven in jezelf! Pak het goed aan en volg onze 1-daagse training Persoonlijk meesterschap! Haal meer plezier, energie, zelfvertrouwen, balans en passie uit je werk. Gun jezelf de tijd om eens stil te staan en je ambitie te onderzoeken.