Wat maakt je een goede leider

Wat onderscheidt een goede leider ten opzichte van een leider die minder presteert? Ik luisterde naar een verhaal vertelt door Peter Vonk. Hij is eigenaar van Vonk assessment- en testbureau en heeft pakweg 7000 testprofielen van de afgelopen 10 jaar naast elkaar gelegd. Profielen die allemaal een component van leiderschap in zich hadden. De hamvraag: wat zijn de afbreukrisico’s bij leiders.

Het is een interessante vraag. Kijk je naar de functieprofielen van leidinggevenden dan hebben die doorgaans allemaal dezelfde karaktereigenschappen. Of je nu solliciteert bij de buurman of de grootste supermarktketen in Nederland, maakt niet veel uit want bij beiden vragen ze dat je inlevingsvermogen hebt, goed kan luisteren, doortastend bent en resultaatgericht werkt.

Maar wat onderscheidt een echte goede leidinggevende? Is het je wel eens opgevallen voor welke leraren jij op de middelbare school ontzag had en waar je waarschijnlijk ook in verhouding het meest bij hebt geleerd? Waar voldeden deze docenten aan? Dikke kans dat je ze in onderstaande drie punten herkent.

Een gezonde hoeveelheid ‘Ik sterkte’

Wat doe je wanneer het lastig wordt? Bijvoorbeeld als je buurman ruzie zoekt of wanneer hij elke dag zijn grote bus strak voor het raam neerzet en jouw uitzicht belemmert. Ga je dan de confrontatie aan, laat je het er bewust bij zitten en heb je geen zin in gezeur, of weet je eigenlijk niet wat je moet doen.

Of wat gebeurt er wanneer je getuige bent van een ongeluk: blijf je dan kijken, rijd je door of ren je erop af om te helpen? Een voorbeeld wat ook heel aardig is: wat als in een restaurant het bestelde gerecht koud aan je wordt uitgeserveerd. Hoe groot is het punt dat je hiervan gaat maken? Vraag dit eens bij jezelf af. Dit laat de intensiteit zien van je ‘ik sterkte’.

Het gaat om het innemen van ruimte. Als jij deze niet inneemt dan neemt een ander hem in. Dit is een dierlijk instinct en in de eerste seconden van een ontmoeting wordt dit bepaalt. Mensen met een duidelijke ‘ik sterkte’ geven het signaal af dat je niet over hun lijntje moet gaan, want anders krijg je mot. Een sterke leidinggevende heeft dit als 1 van de 3 componenten in zich. Het geeft het team vertrouwen dat hun belang wordt behartigd en het zorgt voor gezonde duidelijkheid in een team.

Emotionele intelligentie

Vaak wordt dit ook wel omschreven als empathie. Hier bestaat een groot misverstand over, omdat veel mensen denken dat dit iets sociaals is. Maar daar gaat het niet om. Emotionele intelligentie gaat over inlevingsvermogen en of je als het ware in het hoofd van de ander kunt kijken.

Wanneer je een hoge ‘ik sterkte’ hebt en een lage emotionele intelligentie dan ben je de grootste vijand van jezelf. Het is het verschil of je gezag hebt of vooral de macht neemt. Heb je voornamelijk een sterke functionele mensbenadering dan ben je niet of nauwelijks bezig met de gevoelens van anderen. Je wordt in je functioneren dus ook veel minder gehinderd door de gevoelens van anderen..

Heb je daarentegen een hoge emotionele intelligentie dan kan dat je enorm helpen bij onderhandelingssituaties. Je doorziet gemakkelijker verborgen agenda’s van anderen en kunt die informatie benutten voor het realiseren van je eigen doelen.

Zelfkritiek

Leiders hebben regelmatig een tekort aan zelfkritiek. Wanneer je zelfkritiek hebt dan begrijp je dat alles in je omgeving met jou te maken heeft. Je weet dan dat je denken, je handelen en je aandeel de zaak beïnvloeden. Daarnaast zie je waar jij jezelf te ontwikkelen hebt.

Zelfkritiek en zelfvertrouwen staan tegenover elkaar. Heb je een extreem groot zelf vertrouwen dan is een kritisch onderzoek naar jezelf lastig en zal de bal snel bij anderen worden neergelegd. Zelfvertrouwen helpt je om je te profileren en is in zichzelf niet verkeerd. Het zijn mensen die zichzelf goed kunnen verkopen. Naarmate je zelfkritiek sterker is, zul je bescheidener zijn in je positionering.

Samenhang

Er is een belangrijke samenhang. Vanuit je ‘ik-sterkte’ neem je een positie in, vanuit je empathie stel je vragen en luister je en vanuit je zelfkritiek kijk je in de spiegel en stel je je gedrag en je overtuigingen bij.

Kijk eens naar de leiders om je heen en in hoeverre je deze drie elementen herkent. Je kent vast leiders waar je minder ontzag voor hebt, waar gaat het in hun leiderschap volgens jou op mis. Nog leuker, onderzoek jezelf eens op deze drie elementen.

Ontleent uit het boek “Drie redenen waarom u (g)een leider bent” van Peter Vonk