Kleurtjes

De juf pakte een A4 met 5 balken erop. Elke balk had een kleur en een nummer en stond voor een schoolniveau: blauw (I) vwo en groen (II) havo. TL niveau is geel (II). Basis en kader zijn het meest alarmerend, namelijk oranje IV) en rood (V).

Welkom bij het voorlopig schooladvies voor de middelbare school! "Hierbij zijn maar twee onderdelen belangrijk:  begrijpend lezen en rekenen," vertelde juf. En zo worden de resultaten van acht jaar basisschool voor de middelbare school gereduceerd tot kleurtjes, nummertjes en scores van twee vaardigheden. Geen wonder dat kinderen het gevoel hebben dat vwo beter is dan kader….

Mijn kennismaking met de kerntalentenmethodiek heeft de manier waarop ik naar mensen kijk flink door elkaar geschud. Ook hoe ik naar mijn eigen kinderen kijk. Het mooiste aan de kerntalenten? De waardevrije benadering. Geen rood of groen, hoog of laag, geen goed of fout, beter of slechter, valkuil of kwaliteiten. Dat is zó verfrissend!

De aandacht ligt voor mij niet meer op het prestaties/niveau, maar op voldoening en plezier halen uit dat wat iemand doet. Het geeft veel meer richting en zicht ook op hoe ik mijn kind kan helpen. Mijn kinderen hebben bijvoorbeeld allebei een enorme behoefte aan beweging. Als ze genoeg beweging hebben, zitten ze beter in hun vel en zijn minder rusteloos. Als ik weet dat ze op school te weinig beweging krijgen, dan weet ik dat ze dat buiten school moeten compenseren. En als ze niet lekker in hun vel zitten, dan kan lekker bewegen al een heleboel oplossen.

Onderschat niet hoeveel last een kind (en zijn omgeving) kan hebben van het niet aanspreken van de kiemen van zijn/haar kerntalenten! De basisschool was voor mijn beide kinderen best ingewikkeld om verschillende redenen. Omdat ik vanuit de kerntalentenmethode kon zien en verklaren waar dat in zat, zonder waardeoordeel, heb ik me daar een stuk minder zorgen over gemaakt en kon ik ze veel gerichter helpen.

Elk kerntalent geeft in wezen een aantal eigenschappen weer. Hoe sterk een kerntalent is, maakt niet uit. Klein is niet slecht en sterk is niet beter. Het ligt maar net aan de context of het werkt of niet. Daardoor kon ik de moeiten die mijn kinderen op school hadden vooral zien als mismatch tussen kind en systeem en was er niet zozeer iets mis met het kind óf met de school of leerkracht.

Elk mens heeft een set aan kerntalenten die lekker uitgeleefd mogen worden. Om op die manier naar mensen te kijken is heerlijk! Elke analyse is weer een uitpakfeest en geeft écht inzicht. Voor mij, maar zeker voor degene die wordt uitgepakt: zonder oordeel, zonder plakkertjes. Kijk maar eens goed wat voor moois er allemaal in zit! En als er iets niet in zit, doe daar dan ook zo weinig mogelijk een beroep op. Genoeg anderen die daar veel meer plezier in hebben dan jij!